Bij Enigma werken meer dan 40 bevlogen topprofessionals. Vandaag spreken we met Roderick, partner bij Enigma en expert op het gebied van consultancy & payments. Inmiddels al ruim 15 werkzaam bij Enigma, weet Roderick als geen ander te vertellen wat werken bij Enigma zo speciaal maakt.
Roderick, je bent inmiddels al 15 jaar werkzaam bij Enigma. Wat heb je hiervoor gedaan?
‘’Mijn achtergrond ligt op het financiële vlak. Na mijn studie Economie in Groningen ben ik het consultancyvak ingegaan. Voordat ik bij Enigma begon, heb ik ruim tien jaar bij een ander consultancybureau gewerkt. Daar heb ik snel carrière gemaakt en ben ik in korte tijd doorgegroeid naar senior manager. Ik merkte op een gegeven moment dat de werk-privé balans niet meer in orde was. Ik heb kort daarna de overstap gemaakt naar Enigma.’’
‘’Inmiddels heb ik in die 15 jaar meer dan 100 klanten gezien. Dat zegt ook wat over Enigma als consultancybureau. Dat is namelijk niet vanzelfsprekend.’’
Wat is jouw huidige rol binnen de organisatie?
‘’Ik ben één van de partners binnen Enigma en heb als specialist de meeste ervaring op het gebied van payments. Daardoor zit ik ook vaak in het voortraject al aan tafel, de sales kant. Daar signaleer ik kansen en schrijf ik mee aan offertes voor nieuwe klanten. Het merendeel van mijn tijd besteed ik wel aan het consultancyvak. Dat betekent dat ik ongeveer vier dagen per week bij diverse klanten wordt ingezet als specialist. Inmiddels heb ik in die 15 jaar meer dan 100 klanten gezien. Dat zegt ook wat over Enigma als consultancybureau. Dat is namelijk niet vanzelfsprekend. Je ziet vaak dat consultants voor een langere periode op een project worden weggezet. Ik ben blij met de afwisseling die Enigma daarin biedt. Je kan, afhankelijk van je senioriteit, meerdere opdrachten tegelijk oppakken. De één vindt dat natuurlijk aantrekkelijker dan de ander. Maar in principe kun je daar je eigen weg in zoeken en krijg je de vrijheid om je te ontwikkelen bij diverse klanten.’’
Je loopt al een lange tijd mee in het consultancyvak, over welke eigenschappen moet een consultant volgens jou beschikken?
‘’Ik denk dat meerdere aspecten belangrijk zijn. Allereerst moet je over een hands-on mentaliteit beschikken. Doen wat er nodig is en daarbij beloftes waarmaken. Daarnaast maak je altijd onderdeel uit van een team, intern en extern. Daarin moet je jezelf positief kunnen profileren als teamplayer. De ene dag zit je bij de Rabobank aan tafel, de volgende dag bij Triodos en daarna schuif je aan bij G-Star. Een andere omgeving en andere cultuur, je moet flexibel zijn om daar mee om te kunnen gaan. Dat is overigens typerend voor het consultancyvak. Je hebt continu te maken met verschillende persoonlijkheden. Dat is mooi, maar verschillende persoonlijkheden betekent ook veel meningen. Sterk in je schoenen staan en de wil om te leveren is daarom een must in ons vak.’’
Waar ligt, bij de projecten waar jij betrokken bent, de uitdagingen voor jou?
‘’Je ziet dat het domein van betalingsverkeer enorm in ontwikkeling is. Wij staan aan de frontlinie van al die ontwikkelingen. De thematiek is zeer divers en wij acteren daarbij als kennispartner voor de klant: we zien kansen en begeleiden ze gedurende het gehele traject. Op het vlak van betalingsverkeer houd ik mij bezig met de grotere, complexere opdrachten. Hoe vaak krijg je de kans om een nieuwe retailbank in Nederland op zetten? Dat is momenteel mijn grootste uitdaging, erg gaaf!’’
‘’Uiteindelijk ben je nooit alleen, want onze filosofie luidt: korte lijnen en benaderbare collega’s, waar je altijd mee kan sparren en vragen aan kunt stellen.’’
Je geeft aan bij meerdere klanten betrokken te zijn. Hoe ziet zo'n projectteam er dan uit?
‘’De samenstelling van de teams ligt helemaal aan de omvang van het traject. Het kan zijn dat je met een aantal collega’s onderdeel uitmaakt van het klantteam, dat in z’n geheel vrij groot is en verschillende domeinen betreft. Maar we draaien ook projecten waar consultants enige maanden alleen in zitten. Uiteindelijk ben je nooit alleen, want onze filosofie luidt: korte lijnen en benaderbare collega’s, waar je altijd mee kan sparren en vragen aan kunt stellen. Dat is ook mijn als rol senior, om op trajecten waar ik niet dagelijks betrokken ben, te helpen als vraagbaken of coach. En daar hebben we er meerdere van rondlopen, dus bij Enigma ben je nooit alleen.’’
Hoe maken jullie als Enigma het verschil bij de klant volgens jou?
‘’Ik denk dat wij direct relevant zijn. We hebben als Enigma heel veel kennis in huis en doen specifieke ervaring op bij diverse klanten. Omdat we op bepaalde thema’s echte experts zijn, kun je direct toegevoegde waarde leveren. Dat is heel fijn binnenkomen. Ik heb zelf historie bij andere consultancybureaus en soms kan het meer dan drie maanden duren voordat je een domein eigen hebt gemaakt. Dat is bij Enigma echt anders. We adviseren meerdere klanten tegelijk over dezelfde thema’s en voeren intern de juiste discussies over de inhoud. Die kennis vertalen we door naar klant. Zij leunen vaak volledig op onze expertise. We zijn vanaf dag één productief en maken direct het verschil. Dat is het mooie aan Enigma als kennishuis!’’
‘’Er is veel ruimte voor eigen initiatief en ambities, maar het is nooit een verplichting om meer te doen.’’
Je ziet dat een prettige werkomgeving een steeds grotere rol speelt in de keuze voor een bepaalde baan. Hoe ervaar jij Enigma zelf als werkgever?
‘’Bij ons ben je geen nummer, maar echt een persoonlijkheid met een eigen identiteit en daar hechten we heel veel waarde aan. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en ambities, maar het is nooit een verplichting om meer te doen. De verantwoordelijkheid ligt daarbij dus grotendeels bij jezelf. Wanneer jij geen zin hebt om in je vrije tijd extra dingen te lezen of te organiseren, dan verplicht niemand jou binnen Enigma om het te doen. En doe je het wel, dan wordt je daarvoor beloond. Daarom hebben we ook het beloningsmodel met winstpunten. Er zijn ook collega's die gewoon hun dagelijkse job bij de klant doen en verder niet heel veel extra dingen binnen Enigma oppakken en dat is prima. Dus creëer je vooral eigen kansen.’’